דף הבית » תוכניות תואר שני » לימודי תואר שני בניהול מערכות חינוך
לימודי תואר שני בניהול מערכות חינוך (M.A.)
הלימודים מקיפים מגוון רחב של תחומים, ביניהם ניהול מערכות חינוך, מנהיגות, התנהגות ארגונית, מדיניות ציבורית ומשפט, במטרה לפתח דור של מנהיגים ומנהיגות שיוכל לתרום לניהול מסגרות חינוך בתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ולעיצוב מדיניות החינוך בארגונים חברתיים ובמגזר הציבורי.
המסלול מיועד להכשיר לתפקידי מפתח בניהול והובלה של מערכות חינוך ולהקנות את הכלים להתמודד עם אתגרי המנהיגות והמדיניות בעידן המודרני. במהלך הלימודים, הסטודנטים רוכשים יכולות ניהוליות, וחשיבה אסטרטגית וביקורתית, הנדרשות לשם עיצוב והובלת תהליכים חינוכיים בארגונים שונים.
לקבלה למסלולים עם תזה וללא תזה (מסלולים א’ ו-ב’)
תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ ובעולם, בציון ממוצע של 80 ומעלה.
מסמכים נדרשים:
∙ גיליון ציונים רשמי
∙ אישור זכאות לתואר ראשון
מועמדים שטרם קיבלו אישור זכאות לתואר ראשון:
קבלה על תנאי – יש להציג אישור זכאות לתואר עד סוף סמסטר א’ של השנה הראשונה.
לימודי השלמות:
מועמדים ומועמדות עם תואר ראשון בדיסציפלינות אחרות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה או שממוצע הציונים שלהם נמוך מהנדרש (אך גבוה מ-76) עשויים להידרש, לפי שיקול דעת הוועדה, ללימודי השלמות לצורך קבלה לתואר. למידע נוסף יש לפנות למזכירות המחלקה.
מועמדים ומועמדות ממוסדות להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בהם אינה עברית או מאוניברסיטאות מוכרות מחו”ל וכן אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, מחויבים בתנאי קבלה נוספים >> תקנון הרשות ללימודים מתקדמים (עמ’ 13)
*מאחר ומספר המקומות מוגבל, גם אם התמלאו תנאי המינימום הנדרשים, הקבלה מותנית באישור סופי של הוועדה המחלקתית ללימודי תואר שני. עמידה בכל תנאי הקבלה אין משמעותה קבלה אוטומטית.
**אוניברסיטת חיפה שומרת לעצמה את הזכות לשנות את האמור בתנאי הקבלה, אם תתגלה טעות.
מסלול א’ עם עבודת גמר מחקרית (תזה): היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.
מסלול ב’ עם בחינת גמר/פרויקט גמר (ללא תזה): היקף הלימודים במסלול זה הוא 42 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סוגיות בניהול חינוכי – תיאוריה ומעשה: פרקטיקום
הפרקטיקום בתוכנית מהווה ציר מרכזי המחבר בין הידע האקדמי לפרקטיקה הניהולית בשטח. במסגרת זו, תצאו ללמידה התנסותית הכוללת תצפיות מונחות על עבודתם של מנהלי מערכות חינוך וניתוח מעמיק של תפקידם כמעצבי חזון, מניעי פדגוגיה ומובילי תרבות ארגונית. הלמידה מתקיימת בשני מעגלים מפרים: שהייה “בשדה” לצד מנהלים מנוסים ועיבוד החוויות באוניברסיטה בתוך קהילת לומדים (Learning Community), המאפשרת פיתוח כלים לניתוח ביקורתי, התמודדות עם דילמות ערכיות וגיבוש זהותכם המנהיגותית.
לאורך שנת הלימודים תצללו אל ששת צירי הפעילות של המנהל – מהובלת צוותים ועד יזמות ודיאלוג עם גורמי חוץ – דרך חמישה מעגלי פעילות משולבים. אלו כוללים תצפיות שטח, דיוני עומק בקבוצת העמיתים, סיורים לימודיים במערכות חינוך ייחודיות וחיבור למקורות אקדמיים עדכניים. התהליך כולו מלווה באופן אישי, החל מהתנסות ראשונית ועד לגיבוש פרויקט הגמר של התואר, במטרה להעניק לכם ארגז כלים יישומי להובלת מערכות חינוך בעידן של שינוי.
דוגמאות לקורסים
מדיניות חינוך בפרספקטיבה השוואתית
מדיניות אשר תרה אחר האיזון הראוי בין מטרות משתנות מאפיינת את החינוך כמגזר מדיניות במסגרתו פועלים שורה ארוכה של שחקנים, המביאים לידי ביטוי קונפליקטים בין מגוון ערכים ואינטרסים. בקורס נעסוק בסוגיות העומדות במרכז שיח מדיניות החינוך בארץ ובעולם ונבחן כיצד כל מדינה מעצבת איזון משלה בין הכוחות המתחרים. לקורס מספר מטרות מרכזיות: האחת, רכישת כלים להבנת האופנים בהם מתרחשים תהליכי עיצוב מדיניות החינוך באמצעות אפיון השחקנים המרכזיים השותפים בעיצוב המדיניות, ובהם גורמים הפועלים בזירה הגלובלית, בפוליטיקה הארצית והמקומית, בבתי המשפט, בארגוני המורים, בתאגידים מסחריים או אידיאולוגיים, בקהילות דתיות ובקרב קבוצות הורים. השנייה, הבנת ההקשרים התרבותיים, החברתיים, הפוליטיים והכלכליים בתוכם מעוצבת ומיושמת מדיניות החינוך במדינות שונות. השלישית, עריכת דיון ביקורתי בסוגיות מדיניות עכשוויות בפרספקטיבה השוואתית. בין היתר, נדון בנושאים הקשורים בהישגים וסטנדרטיזציה, בבחירה במערכת החינוך, ברפורמות שוק ובגורמים המשפיעים על שוויון הזדמנויות בחינוך.
סדנת מיומנויות ניהול במערכות חינוך
תפקידו של המנהל החינוכי הנו קריטי בהשפעה על התהליכים החינוכיים והאפקטיביות הארגונית. מנהלים, הפועלים כיום בסביבה דינאמית ומשתנה, נדרשים בנוסף לידע המקצועי, לרכוש מיומנויות ניהול בכדי להוביל ולהתמודד עם הסביבה הפנים והחוץ ארגונית. הקורס יתנהל כסדנה במטרה להקנות ידע ומיומנויות לגבי מגוון תפקידי המנהל, תוך הבנת התהליכים הדינמיים המשפיעים על התנהגותו. הקורס יציג וינתח תהליכי התנהגות של המשתתפים כחברי ארגון וכמנהלים.
זכויות ילדים: היבטים משפטיים וחינוכיים
בקורס נעסוק בהיבטים משפטיים, תרבותיים וחינוכיים של זכויות הילדים ונדון ביישומן של זכויות אלה בסיטואציות מגוונות. בין הסוגיות בהן נעסוק: במרחב החינוכי- הזכות להשתתפות וחופש הביטוי; מקומה של הזכות לפרטיות בחיפושים, מעקבים, העברות מידע ותקשורת מקוונת; הגנה מפני אלימות והזכות להליך הוגן בהליכי השעיה והרחקה. במרחב הפלילי – ממשקים בין מערכת החינוך למשטרה; פתיחת הליכים פליליים וניהולם; שיקולי ענישה. במרחב המשפחתי – השתתפות ילדים בהליכי גירושין; ענישה גופנית; הוצאת ילדים מחזקת הוריהם, אומנה ואימוץ. במרחב הרפואי - חילוקי דיעות על רקע דתי ותרבותי בין ההורים לבין הרופאים; משקלן של החלטות הילדים.
שינוי ארגוני במערכות חינוך ולמידה
אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני מנהלים הוא היכולת ליזום, לתכנן, ליישם ולהטמיע שינוי ארגוני. הקורס יעסוק בניהול תהליכי שינוי ארגוני, ויתמקד בניתוח תהליכי שינוי במערכות חינוכיות. במסגרת הקורס נבחן תיאוריות ומודלים של שינוי ארגוני, ונדון בדילמות ובפרקטיקות של ניהול שינוי ארגוני אפקטיבי. מטרות הקורס הן להקנות למשתתפים ידע והיכרות עם מושגים ותיאוריות בתחום השינוי הארגוני, להעמיק בדיון על המורכבות של תהליכי שינוי בהקשר של מערכת החינוך, ולספק כלים ומיומנויות לאבחון וניהול תהליכי שינוי ארגוני.
למידה ארגונית במערכות חינוך
הקורס יעסוק בתיאוריות, עקרונות ופרקטיקות של למידה ארגונית וארגונים לומדים. נדון בהיבטים תיאורטיים ויישומיים של למידה ארגונית כמו שיתוף בידע, למידה מהצלחות ולמידה מכישלונות, ידע גלוי וידע סמוי, קהילות פרקטיקה וקהילות למידה מקצועיות, ועוד. במסגרת הקורס נלמד לאבחן, לנתח וליישם עקרונות של למידה ארגונית בארגונים חינוכיים ואחרים, ונתנסה בלמידה ובעבודה בקהילות למידה.
תהליכי הנעה במערכת החינוך
מטרת הקורס להעמיק את מודעות הסטודנטים לחשיבות הגורם האנושי בעבודה, באמצעות העמקת הידע בגישות, בתיאוריות ובמחקרים מתחום הפסיכולוגיה הארגונית. הקורס יציג את מאפייני ההתנהגות הארגונית של עובדים, וינתח את הגורמים המשפיעים על ההתנהגות הארגונית ברמת הארגון, ברמת הקבוצה וברמת הפרט, תוך התאמה לקונטקסט של ארגוני חינוך. הקורס הנו קורס סמינריוני, אשר במהלכו יעלו הסטודנטים שאלת מחקר, שתבחן באופן אמפירי.
מדיניות חינוך ומשפט
המשפט קובע, בין היתר, מי יוכל להקים בית ספר, את הכללים לפיהם יחולק התקציב הציבורי בין בתי הספר, באלו מקרים יוכל בית הספר למיין את התלמידים הבאים בשעריו או לאפשר להם בחירה בין מגוון מסלולי לימוד, את תכניות הליבה שיילמדו בבית הספר ואת מידת האוטונומיה שתוקנה לבית הספר ולהורים לעצב תכניות לימודים אלטרנטיביות. במציאות, פועלות לצד המשפט מערכות נורמטיביות אחרות אשר משפיעות על מערכת החינוך ומגבילות את כוחו של המשפט. הקורס יקנה כלים להבנת ההסדרים המשפטיים המרכזיים המעצבים את מערכת החינוך ולניתוח האופנים בהם פועלים הסדרים אלה.
ניהול הגיוון וניהול רב-תרבותי
ניהול הגיוון (diversity management) מתייחס לניהול התמהיל של הקבוצות החברתיות שמיוצגות בארגון, כך שיבטיח גיוון ושילוב של עובדים מרקעים תרבותיים וחברתיים שונים. הקורס עוסק בניהול הגיוון במסגרת מערכות חינוכיות: הן במתן הזדמנויות שוות לתלמידים הבאים ממגוון קבוצות אתניות וחברתיות, והן בייצוג של אנשים מאוכלוסיות מגוונות בקרב חברי הצוות בארגונים חינוכיים. במסגרת הקורס נדון בניהול הגיוון במערכת החינוך ובמערכת ההשכלה הגבוהה, ננתח סוגיות העומדות במרכז הדיון על ניהול הגיוון, ונבחן את המורכבות שבפרקטיקות של גיוון ארגוני וחינוכי.
מנהיגות חינוכית – מהמנהל למורה
הקורס יבחן תיאוריות של מנהיגות ויבחן האם הן רלוונטיות למהיגות חינוכית. נבין מהם סגנונות המנהיגות ומהם הכלים בהם אנו בוחנים מנהיגות מוצלחת. כמו כן, ננסה לזהות את התנאים החברתיים והארגוניים בהם משגשגים סוגי מנהיגים שונים ונשתמש בהבנה זו על מנת לנסח ביקורת על התיאוריות הקלאסיות של מנהיגות. נבדיל בין מנהל ומנהיג ונשאל עד כמה תיאוריות של מנהיגות יכולות להתאים גם למנהיגות חינוכית של מורים.
משאבי אנוש במערכת החינוך
הקורס מבקש להכיל את הגישות המקובלות בתחום משאבי האנוש על עולם החינוך וההוראה. נלמד על מנגנוני הערכה ותגמול עובדים, מיון, מדידה וקבלת החלטות וכיצד הם באים לידי ביטוי במערכות חינוך, מערכות שהן לרוב ציבוריות, הנשענות על מודלים מקבילים למודלים המוקבלים במגזר העיסקי. נלמד על משא ומתן קיבוצי, הסכמי השכר המקובלים במערכת החינוך ("עוז לתמורה" ו"אופק חדש") וההגיון העומד מאחוריהם, ונבחן האם מנגנוני התגמול, המדידה וההנעה הקיימים כיום משרתים את מטרתם.
מודלים נורמטיביים ותיאוריים של קבלת החלטות
מודלים של קבלת החלטות נמצאים בשימוש כבר מאמצע המאה שעברה והם הוכחו כיעילים בהתמודדות עם בעיות מורכבות, הדורשות ארגון של ידע מצטבר הנוגע לבעיה ולדרכי הפתרון האפשריים. עם זאת, מחקרים מתחום הכלכלה ההתנהגותית, הפסיכולוגיה והסוציולוגיה מצבעים על כך שבמציאות, אנשים רבים, כולל בתפקידי מפתח, מפעילים אסטרטגיות שונות לחלוטין לקבלת החלטות, אסטרגיות אשר לעיתים קרובות הסובלות מהטיות וגורמות לבחירת פתרונות סאב-אופטימליים. בחלקו הראשון של הקורס נעסוק במודלים נורמטיביים ותיאוריים לקבלת החלטות ונבחן את יישומם במגוון בעיות מתחום מדיניות החינוך – בחירת מסלולי לימוד, בחירת בתי ספר על ידי הורים וניהול קריירה השכלתית של סטודנטים. בחלקו השני של הקורס ניישם את המודלים הנורמטיביים לדוגמאות מתחום ההוראה והניהול.
לא בטוחים מה לשלב עם ניהול מערכות חינוך?
ללמוד בראש שקט! מלגות במיוחד בשבילך
אנחנו רוצים להפנות את תשומת ליבך לשתי מלגות ייחודיות לאוניברסיטת חיפה:
מלגת אהבת עולם המעניקה 2,000$ לכל שנת לימודים.
מלגת ג’ויס לסטודנטיות, המעניקה גם היא 2,000$ בשנה א’.
תוכלו למצוא עוד מגוון מלגות המפורטות כאן >>
במה תוכלו לעסוק בסיום הלימודים?
- ניהול בתי ספר
- ניהול ארגונים חברתיים
- ריכוז צוותי חינוך
- קביעת מדיניות חינוך
- הדרכה למנהיגות חינוכית
- ניהול פרויקטים חינוכיים
- פיתוח שותפויות חינוכיות
- קידום רפורמות חינוכיות
- פיתוח תוכניות לימוד
- הנחיית סגלי הוראה
- פיתוח קריירה אקדמית
- ועוד…
אם מעניין אותך לפתוח את עולם התוכן שלך, יש לנו כמה מסלולים בעולמות משיקים:
אז איך מתקדמים?
לא יושב לך בול?
יש לנו כמה תוכניות דומות שיכולות לעניין אותך
רוצים ללמוד עוד? אנחנו כאן כדי לעזור
מתלבטים או רוצים לשמוע קצת יותר? תשאירו כמה פרטים ונשתמע (: