דף הבית » תוכניות תואר שני » לימודי תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות
לימודי תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות (M.A.)
לימודי תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות הם המקום בו יצירתיות פוגשת בטיפול, עם התמקדות במגוון רחב של הפרעות נפשיות, התנהגותיות והתפתחותיות. בית הספר פועל במסגרת הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, ומציע מגוון תוכניות לימוד הכוללות אמנות חזותית, דרמה תרפיה, פסיכודרמה, מוזיקה ותנועה וריקוד.
בלב העשייה שלנו עומדת מטרת העל: באמצעות כלי ביטוי יצירתיים, אנחנו מטפחים חוסן נפשי ומשפרים את כישורי ההתמודדות וההסתגלות ברמה האישית והחברתית. אנחנו שואפים ליצירת איכות חיים גבוהה ותפקוד אופטימלי. תוכנית הלימודים כוללת לימודים תיאורטיים, התנסות מעשית ומחקר ייעודי המבקש לקדם את מקצועות הטיפול באמצעות אומנויות.
הכירו את הצוות שלנו











לקבלה למסלולים עם תזה וללא תזה (מסלולים א’ ו-ב’)
תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ ובעולם, בציון ממוצע של 85 ומעלה.
החל משנת הלימודים תשפ”ו, המועמדים לתואר שני יעלו את כל המסמכים הנדרשים בגיליון דיגיטלי למועמד. לא יתקבלו מסמכים שיישלחו למזכירות. לאחר ההרשמה, כל מועמד יוכל להיכנס לגיליון הדיגיטלי באמצעות הסיסמא שיש למועמד עם הרשמתו. הקישור יופיע באתר בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות תחת לשונית “מועמדים”.
תהליך הקבלה:
הצגת מסמכים לתכניות הלימודים
- זכאות לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו”ל המוכר ע”י המועצה להשכלה גבוהה, בציון סופי משוקלל של 85 לפחות. יש להגיש תעודה וגיליון ציונים מקוריים. (מועמד שיסיים את לימודיו בשנה”ל הנוכחית יצרף גיליון ציונים מקורי וכן אישור לגבי יתרת חובותיו לתואר ראשון. אין אפשרות להתחיל את לימודי התואר השני ללא סיום חובות שמיעה בתואר הראשון).
- קורות חיים
- הצהרת כוונות אישית
- המלצה מגורם אקדמי- (תישלח ע”י הממליץ. לא תתקבל המלצה שתועבר ע”י המועמד עצמו. מפאת החיסיון ההמלצות לא תועברנה לידי המועמד).
- טבלת שעות מתחום האמנות הרלוונטי מלווה במסמכים רלוונטיים.
- הערה: מועמדים לתכנית אמנות חזותית- יידרשו להציג גם תיק עבודות דיגיטלי (PDF הכולל 5 עמודי 4A – יצירה בכל עמוד)
- עמידה בדרישות לימודי הקדם – ראה פירוט במדריך לנרשם באתר ביה”ס- https://drive.google.com/file/d/1oDwZYD4mk10y235V0KUMv4eal-utUd2q/view
ראיון קבוצתי
לאחר בדיקת תיקי המועמדים תתקבל החלטה להמשך תהליך והמועמדים המתאימים יוזמנו לראיון קבלה קבוצתי.
במידת הצורך ושיקול וועדת הקבלה יתקיים ראיון אישי.
מועמדים שטרם קיבלו אישור זכאות לתואר ראשון:
קבלה על תנאי – יש להציג אישור זכאות לתואר עד סוף סמסטר א’ של השנה הראשונה.
מועמדים ומועמדות ממוסדות להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בהם אינה עברית או מאוניברסיטאות מוכרות מחו”ל וכן אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, מחויבים בתנאי קבלה נוספים >> תקנון הרשות ללימודים מתקדמים (עמ’ 13)
*מאחר ומספר המקומות מוגבל, גם אם התמלאו תנאי המינימום הנדרשים, הקבלה מותנית באישור סופי של הוועדה החוגית ללימודי תואר שני. עמידה בכל תנאי הקבלה אין משמעותה קבלה אוטומטית.
**אוניברסיטת חיפה שומרת לעצמה את הזכות לשנות את האמור בתנאי הקבלה, אם תתגלה טעות.
מסלול א’ עם עבודת גמר מחקרית (תזה): היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 שעות שבועיות סמסטריאליות. בנוסף, הסטודנטים והסטודנטיות ייעברו הכשרה מעשית.
מסלול ב’ עם בחינת גמר (ללא תזה): היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 שעות שבועיות סמסטריאליות. בנוסף, הסטודנטים והסטודנטיות ייעברו הכשרה מעשית.
מה לומדים?
מגמת אמנות חזותית
הלימודים משלבים התנסויות ביצירה, בחומרי אמנות מגוונים, פיתוח מיומנויות וחשיבה קלינית וחשיבה מחקרית אודות תהליכי ותוצרי האמנות. בנוסף, אנו מושקעים בפיתוח כלי מחקר ייעודיים למדיום הויזואלי, תוך חיבורים עם גישות מחקריות שונות. אנו מטפחים את החיבורים שבין פרקטיקה (בטיפול פרטני, קבוצתי וקהילתי) לבין המחקר בכל אחד מתחומים אלו.
מגמת פסיכודרמה
פסיכודרמה שיטת העבודה מבוססת על משחק תפקידים וטכניקות התערבות שבאמצעותן המטופל והקבוצה מביאים למרחב הדרמטי-טיפולי קשיים, קונפליקטים ומשאלות לב אישיים ובין-אישיים מהעבר, ההווה והעתיד המדומיין. במציאות בטוחה של “כאילו” (as if), יש למטופל ולקבוצה חופש לחקור ולמצוא באופן ספונטני ויצירתי דרכי התמודדות חדשות, מספקות, אפקטיביות ואדפטיביות יותר.
דרמה תרפיה
דרמה תרפיה היא שיטת טיפול בה נעשה שימוש מכוון בתהליכים מתחום הדרמה והתיאטרון למטרות טיפוליות. בדרמה תרפיה מגוון מודלים וטכניקות כגון: עבודה עם בובות, קלפים, סיפורים, מחזות, דמויות, מופע, אימפרוביזציה ועוד מגוון דרכי הבעה מעולם הדרמה והתיאטרון. הפסיכודרמה והדרמה תרפיה מיושמות בעבודה קבוצתית, פרטנית, וקהילתית עם מגוון אוכלוסיות.
מגמת תנועה ומחול
מגמת תנועה ומחול מציעה לימודים אינטגרטיביים וייחודיים המשלבים בין גוף לנפש, תיאוריות ממזרח וממערב, גישות קהילתיות, רוח ונפש, וידע עדכני במדעי המוח. הקורסים בתוכנית מתמקדים בהעמקה בהתערבויות דינאמיות קבוצתיות ופרטניות עם אוכלוסיות שונות סביב התכנים הבאים: טראומה וטיפול בתנועה, פסיכותרפיה בילדים, מתבגרים, מבוגרים וזקנה, שיטות אבחון והתערבות, תנועה אוטנטית, מחלות דגנרטיביות ונוירולוגיות, טיפול בפסיכיאטריה, שיטות התערבות במאובחנים בASD, יחסים ותנועה, עבודה משפחתית, טיפול קבוצתי, הקשבה מודעת, מיינדפולנס ועוד.
מגמת מוזיקה
מגמת טיפול באמצעות מוסיקה מתמקדת בחברה הרב-תרבותית בת זמננו. מרצי התכנית ומדריכיה מתאימים את תכני ההוראה ודרכיה לצרכים המשתנים של הפרט והקהילה בחברה הישראלית. התכנית מאפשרת לכל סטודנט לעצב את עתידו כמטפל במוסיקה מתוך זיהוי הפוטנציאל הייחודי הגלום בו בתחום המוסיקלי, האישיותי והאקדמי. תכנית הלימודים מטפחת במשולב את היכולות המוסיקליות, הידע התיאורטי ומיומנויות המחקר. היא מבוססת על מודלים טיפוליים בטווח הרחב שבין פסיכותרפיה באמצעות מוסיקה לבין קידום הרווחה והבריאות, בין מתן מענ ליחיד לבין מענה לקבוצה ואף לקהילה השלמה. תכנית ההכשרה נועדה לאפשר לבוגריה לתת מענה למגוון צרכני טיפול ומסגרות טיפוליות.
דוגמאות לקורסים

מושגי יסוד בטיפול באמצעות אמנויות- שנה א
טיפול באמצעות אמנות מהווה גישה טיפולית שמבוסס על שילוב בין עשייה ועיבוד חוויה אמנותית/יצירתית לבין תהליכים אישיים. כיום הטיפול באמנות מחובר עם גישות טיפוליות שבאות מבסיסים תיאורטיים שונים. בקורס הזה נכיר את הגישות הטיפוליות המרכזיות הקיימות במקצוע. נעסוק במושגי ייסוד כגון משחקיות ויצירתיות, סימבוליזם, העברה והעברה נגדית במשולש מטופל-מטפל-יצירה, קו, כתם, צורה, ודימוי בשלבים השונים ברצף ההתפתחותי.

היבטים קליניים מתקדמים בטיפול באומנויות – שנה ב
מטרתו של קורס זה הינה העמקת הידע הקליני והמחקרי עבור מטפלים באומנות. הקורס יתייחס למרכיבים בטיפול, ביחסי מטפל מטופל, ובהשלכות של נוכחות האומנות והיצירה בתהליך הטיפולי. כחלק מכך, ידונו השלכותיה של היצירה על היוצר ועל הצופה, והתפקידים השונים שהיא ממלאת בקשר מטפל-מטופל. הדגש בקורס יושם על למידת מושגים ועל דיון בנושאים תיאורטיים, תוך בחינה מתמשכת של המשתתפים את עצמם כצופים ומלווים בתהליכי יצירה, או כיוצרים.

היבטים התפתחותיים טיפול בתנועה עם ילדים תנועה
הכרות ראשונית עם התחום הטיפולי המשלב גוף/תנועה ורגש. הקורס יציג רקע היסטורי ותיאורטי של התרפיה בתנועה , גישות וזרמים טיפוליים ייחודיים לתרפיה בתנועה, סוגי התערבויות וטכניקות טיפול. המטרה היא לדון במושגי היסוד העומדים בבסיסה של תפיסת הגישה הטיפולית באמצעות הגוף והתנועה לשכלל את יכולת ההסתכלות וכן, ליצור שפה משותפת בקרב אנשי מקצוע. בקורס נעסוק בקביעת מטרות לטיפול, שיטות להערכת התקדמות הטיפול, ואתיקה בטיפול.
גישות הערכה והתערבות בטיפול בתנועה
קורס יעסוק בלמידה, אבחון, הערכה, ופרוש של התנהגות לא מילולית. יבחן הקשר בין תבניות תנועתיות והתפתחות פסיכומוטורית תוך התייחסות לתיאוריות פסיכולוגיות. הלמידה תתרחש באמצעיים חווייתיים ותצפיתיים וכן קריאה של חומר עיוני. במהלך הקורס נתבונן במודלים שונים של הערכה וגישות התפתחותיות שונות המערבות תצפית והתערבות. נחווה תבניות תנועה הזמינות לעובר וליילוד, ומוסיפות להשתכלל לכל אורך החיים בין הפרט לעצמו ובתוך יחסים. הקורס יאפשר הכרות עם ביטויים פרה וורבלים בתנועה האישית ובתנועת האחר, במטרה להעמיק את היכולת להרגיש, לשיים וליישם היבטים אלו בתוך חדר הטיפולים. במפגשים יעשה שימוש בהרצאות פרונטאלית, התנסות, תיאורי מקרה ודיון בקבוצה

שיטות וטכניקות בטיפול במוזיקה
קורס סמסטריאלי זה הינו בעל אופי מעשי (סדנאי) בעיקרו ומעוגן תיאורטית בחומרים רלוונטיים. מטרת הקורס היא להעשיר את הסטודנט בשיטות וטכניקות שונות מתחום הטיפול במוסיקה תוך התאמתן לאוכלוסיות וקבוצות גיל שונות, כגון כתיבת שירים, האזנה למוסיקה/הרפייה, בחירת קטעי מוסיקה למטרות שונות, ומוסיקה ודימויים. הסטודנטים יתנסו בתחומים הנ"ל וידונו בחומר רלוונטי לאחר מכן

סוגיות יסוד בטיפול במוזיקה
קורס זה יהיה בעל אופי תיאורטי ומעשי כאחד. יוצגו הגדרות ומונחי יסוד בתחום הטיפול במוזיקה, המתייחסים לשימוש במוזיקה בטיפול או כטיפול. יילמדו גישות שונות ומודלים מרכזיים כגון גישתם של נורדוף ורובינס, אלוין, מארי פריסטלי, ודימוי מודרך באמצעות מוזיקה וכן ייסקרו אוכלוסיות יעד ומקומות טיפול שונים. המשתתפים יתנסו בשיטות טיפול ובטכניקות בעבודה הטיפולית כגון שימוש בכלי נגינה ובהאזנה, שימוש בשירים וכדומה. הקורס ילווה בקטעי וידאו המדגימים את הגישות השונות. בסוף הקורס תוגש עבודה

מושגי יסוד בפסיכודרמה
הקורס יאפשר היכרות עם טכניקות העבודה הבסיסיות ועם המושגים התיאורטיים המרכזיים בפסיכודרמה. כמו כן יעסוק הקורס בתפיסה הפילוסופית שהובילה את מורנו לפיתוח הטכניקות והתהליכים הטיפוליים. הרצאה, קריאה מונחית ודיון בכיתה ילוו בהתנסויות. נוכחות והתנסות פעילה.

סוגיות נבחרות בדרמה תרפיה ופסיכודרמה
זהו קורס סמינריוני בו נלמד על תהליכי ליבה בתרפיות מבוססות פעולה דרמטית – פסיכודרמה ודרמה תרפיה. נעסוק בגישות שונות להבניית התהליך הטיפולי באמצעות דרמה ונעמיק במושגים תיאורטיים מעולם הפסיכותרפיה, הדרמה תרפיה והפסיכודרמה. כמו כן, נתרגל יישומים של טכניקות טיפוליות שונות. הלמידה תלווה בהמשגות תיאורטיות תוך התנסות באמצעים שונים ולמידה של תיאורי מקרה עם אוכלוסיות מגוונות. הקורס מלווה בסדנה מעשית.
לא בטוחים מה לשלב עם טיפול באמצעות אומנויות?
ללמוד בראש שקט! מלגות במיוחד בשבילך
אנחנו רוצים להפנות את תשומת ליבך לשתי מלגות ייחודיות לאוניברסיטת חיפה:
מלגת אהבת עולם המעניקה 2,000$ לכל שנת לימודים.
מלגת ג’ויס לסטודנטיות, המעניקה גם היא 2,000$ בשנה א’.
תוכלו למצוא עוד מגוון מלגות המפורטות כאן >>
במה תוכלו לעסוק בסיום הלימודים?
- טיפול במוסדות רפואיים
- תעסוקה במרכזי שיקום
- ליווי והנחיית קבוצות
- עבודה במסגרות חינוכיות
- טיפול באתגרים נפשיים
- פיתוח תוכניות טיפול
- טיפול בקליניקות פרטיות
- עבודה עם ילדים
- טיפול באוכלוסיות מבוגרות
- הדרכת מטפלים ומטפלות
- הוראה אקדמית
- ועוד…
אם מעניין אותך לפתוח את עולם התוכן שלך, יש לנו כמה מסלולים בעולמות משיקים:
תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות – אמנות חזותית – תוכנית הלימודים מתמקדת בפיתוח מיומנויות טיפוליות ושימוש באמנות חזותית ככלי יצירתי המאפשר ביטוי רגשי וחקירת עולמם הפנימי של המטופלים.
תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות – דרמה תרפיה – תוכנית זו מכשירה את הסטודנטים לשלב טכניקות של תיאטרון ודרמה בתהליכי טיפול רגשיים, תוך דגש על ביטוי עצמי ועיבוד חוויות דרך משחק ותפקידים.
תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות – מוסיקה – בתוכנית זו נלמד כיצד לשלב מוסיקה ככלי טיפולי המאפשר למטופלים להביע את רגשותיהם, להתמודד עם אתגרים רגשיים וליצור קשרים חדשים דרך הצלילים.
תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות – מחול ותנועה – תוכנית הלימודים בתנועה ומחול מטפלת בתהליכים רגשיים וגופניים דרך הבעה בתנועה, במטרה לחזק את הקשר בין הגוף והנפש ולתמוך בריפוי ושיקום.
תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות – פסיכודרמה – הלימודים בפסיכודרמה מתמקדים בשימוש במשחקי תפקידים ודינמיקות קבוצתיות ככלי טיפולי המאפשר למטופלים לעבד קונפליקטים ולחקור את מערכת היחסים שלהם עם עצמם והסובבים אותם.
תואר שני בטיפול באמנויות במכללת מבח”ר – פסיכודרמה (נשים/גברים) או אמנות חזותית (נשים בלבד) – עמוד 3
אז איך מתקדמים?
לא יושב לך בול?
יש לנו כמה תוכניות דומות שיכולות לעניין אותך
רוצים ללמוד עוד? אנחנו כאן כדי לעזור
מתלבטים או רוצים לשמוע קצת יותר? תשאירו כמה פרטים ונשתמע (:
